تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
0

حکمت رشد مو و ناخن و حس نداشتن آن ها چیست؟

  • کد خبر : 54724
  • 13 تیر 1403 - 12:20
حکمت رشد مو و ناخن و حس نداشتن آن ها چیست؟
تأمّل كن كه چه حُسنِ تدبيرى در آفرينش موها و ناخن است. بلند مى شوند و زياد، به گونه اى كه باید پيوسته كاسته شود، اما فاقد حس آفريده شده اند. فایده این رشد چیست؟ با ما همراه باشید.

«صبح من» با مسائل مذهبی: امام صادق (ع) فرمودند: «در این بنگر و تأمّل کن که چه حُسنِ تدبیرى در آفرینش موها و ناخن هاست. از آن رو که آنها از چیزهایى اند که بلند مى شوند و زیاد مى شوند، به گونه اى که نیاز است پیوسته از آنها کاسته شود، فاقد حس آفریده شده اند، تا انسان از کوتاه کردن آنها احساس درد نکند؛ در حالى که اگر مو و ناخن از چیزهایى بودند که حس داشتند، انسان، در کوتاه کردن و چیدن آنها، میان دو ناخوشایند، مى ماند که یا آنها را وا گذارد تا بلند شوند و بر او سنگینى کنند، و یا آن که با تحمل درد و رنجى که او را مى آزارد، آنها را کوتاه کند».

به گزارش مجله خبری «صبح من»، مفضّل مى گوید: گفتم: چرا اصولاً اینها به گونه اى آفریده نشده اند که زیاد و بلند نشوند تا انسان به کوتاه کردن آنها نیازمند گردد؟

امام فرمودند: «خداوند را در این باره، بر بند، نعمت هایى است که آنها را نمى شناسد تا او را بر آنها سپاس گوید. بدان که دردها و بیمارى هاى بدن، همراه با درآمدن موها از بستر خود و درآمدن ناخن ها از انگشتان، از بدن بیرون مى روند.

از این رو به انسان فرمان داده شده که هر هفته اقدام به مالیدن نوره و تراشیدن مو و کوتاه کردن ناخن ها کند. این کار باعث می شود که مو و ناخن با شتاب بیشتری برویند و دردها و بیماریها را سریعتر خارج کنند. اگر شخص چنین نکند، رشد آنها کم می شود، در نتیجه، دردها در بدن می ماند و بیماری های مختلف پدید می آیند.

اما هنگامى که بلند شوند، سرگردان مى مانند و درآمدنشان کاهش مى یابد و بدین سبب، مایه هاى دردها و بیمارى ها در بدن حبس شوند و بیمارى ها و دردهایى را پدید آورند. افزون بر این، موها از درآمدن از جاهایى که به انسان زیان مى رساند و تباهى و ضرر براى او پیش مى آورد، باز داشته شده اند.

سموم و اخلاط مضر بدن از طریق موها و ناخن ها از بدن خارج می شوند و از بین بردن راه خروج آن ها موجب تجمع آن ها در تمام نقاط بدن و ایجاد رسوب و پیری زودرس می شود و حتی به عملکردهای مغز آسیب می رساند.

همچنین از رویش مو در چند جاى بدن که وجود آن براى انسان مایه رنج و زیان است جلوگیرى شده. اگر مو در دیدگان مى‏ رویید آیا آدمى نابینا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ رویید آیا خوردن و آشامیدن انسان دشوار و بدون ‏لذت نمى ‏شد؟ اگر در کف دست رشد مى‏ کرد آیا انسان از لمس درست اشیا و انجام برخى از کارها باز نمى‏ ماند؟

پس نیک بنگر که چگونه در جایى که سود و مصلحتى در کار نیست نروییده. اینها مخصوص انسان نیست، بلکه در چهارپایان و درندگان و دیگر حیوانات تولید مثل‏ کننده نیز چنین است؛ از این رو با اینکه بدن آنها از مو پوشیده است و لیکن این مناطق، دقیقا به خاطر آنچه که ذکر شد، مویى بر آنها نیست.

پیامبر خدا (ص) فرمودند : روییدن مو در بینى مایه ایمنى از جذام است.

– امام صادق (ع) فرمودند : «گشادى گریبان و روییدن مو در بینى مایه ایمنى از جذام است». سپس فرمود: «مگر نشنیده اى سخن شاعر را که گفته است: پیراهن مرا تنها گشاده گریبان و گشاده آستین مى بینى ؟»

بنابراین نیک بیاندیش که چگونه خداوند از هر گونه خطا و زیان و ناهماهنگی به دور است و همه ی کارهای او حکمت و تقدیر است و همه مصلحت و سود دارند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54724

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.