تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
1

جرم حبس کردن زوجه در خانه

  • کد خبر : 53253
  • 31 خرداد 1403 - 11:40
جرم حبس کردن زوجه در خانه
در طی سالیان اخیر، پرونده‌های زیادی در ارتباط با حبس زوجه در منزل در مراجع قضایی مطرح شده است. در واقع زن به دلیل آن که حق خروج او از خانه سلب شده، اقدام به شکایت علیه شوهر نموده است. در ارتباط با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

«صبح من» با مسائل حقوقی: گاهی اوقات در روابط زوجیت شاهد مسائلی هستیم که مرد حق آزادی از همسر خود را سلب می‌کند. با توجه به این که زن باید در منزل شوهر سکونت داشته باشد، اما این موضوع سبب سوء استفاده برخی از مردان شده است. ممکن است زوج به دلایل مختلف، رفت و آمد زوجه را محدود کرده و در نهایت او را در منزل حبس کند. در طی سالیان اخیر، پرونده‌های زیادی در ارتباط با حبس زوجه در منزل در مراجع قضایی مطرح شده است. در واقع زن به دلیل آن که حق خروج او از خانه سلب شده، اقدام به شکایت علیه شوهر نموده است. در ارتباط با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 آیا حبس کردن زن در منزل جرم است؟

به گزارش مجله خبری صبح من، در صورتی که مرد درب خانه را بر روی همسر خود قفل کند و اجازه خروج او از منزل را ندهد، آیا رفتار وی جنبه مجرمانه دارد؟ در واقع حبس زوجه در منزل جرم محسوب می‌شود؟ طبق قانون، اگر مرد بنا به دلایل مختلف، همسر خود را در منزل حبس کرده و به اصطلاح، درب منزل را برای عدم خروج زن قفل کند، مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد.

در این صورت، اگر زن ثابت کند که مرد او را برای مدت مشخصی در خانه حبس نموده است، می‌تواند علیه او طرح دعوا کیفری نماید. بنابراین رسیدگی به شکایت جرم حبس زوجه در مراجع قضایی کیفری صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که حبس کردن زن در منزل، می‌تواند علاوه بر ضمانت اجرای کیفری، ضمانت اجرای حقوقی داشته باشد و در شرایطی نیز حق طلاق را برای زوجه به وجود آورد.

 مجازات حبس زن در منزل توسط زوج

طبق توضیحات ارائه شده در قسمت قبل، متوجه شدیم که حبس زوجه در منزل جرم محسوب شده و زوج به دلیل ارتکاب رفتار مجرمانه، مجازات می‌شود. بحث زندانی کردن زن در منزل در ماده ۵۸۳ قانون مجازات اسلامی، مورد بررسی قرار گرفته است که در این زمینه بیان می‌کند: « هرکس از مقامات، مامورین دولتی، نیروی‌های مسلح و یا غیر از آن‌ها، بدون حکمی از مقامات صلاحیتدار در غیر مواردی که در قانون، جلب یا توقیف اشخاص را تجویز نموده، شخصی را توقیف یا حبس کند یا عنفا در محلی مخفی نماید، به یک تا سه سال حبس یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

بر اساس ماده قانونی مزبور، مجازات حبس زوجه در منزل، یک سال حبس تعزیری یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال می‌باشد. همچنین حبس زوجه در منزل، از مصادیق بازداشت غیر قانونی محسوب می‌شود. بنابراین در صورتی که مرد حق خروج از منزل را به زن ندهد و او را برای مدت معین در خانه زندانی کند، طبق قانون مجرم شناخته می شود و مجازات حبس تعزیری یا جزای نقدی برای او تعیین خواهد شد.

 چگونگی اثبات حبس زوجه در منزل توسط زوج

در ارتباط با این موضوع که حبس زوجه در منزل، چگونه اثبات می‌شود، باید به بحث ادله اثبات دعوا اشاره نمود. چنانچه زوجه قصد شکایت از زوج به دلیل حبس کردن در منزل را دارد، باید بتواند چنین ادعایی را به لحاظ قانونی ثابت کند. در واقع برای اثبات جرم حبس کردن زن در منزل، از راه‌هایی مانند شهادت شهود، اقرار زوج، قسم و علم قاضی استفاده می‌شود. اگر زوجه برای اثبات این ادعا( زندانی کردن او در منزل توسط زوج) تعدادی شاهد داشته باشد، می‌تواند از آنها در شکواییه خود نام ببرد. همچنین با اقرار زوج نیز ادعای مطرح شده در مورد زندانی شدن زوجه به اثبات می‌رسد. 

آیا حبس زوجه در منزل دلیل مناسبی برای طلاق است؟

علاوه بر این که حبس زوجه در منزل سبب شکایت کیفری از زوج می‌شود، تحت شرایطی موجبات درخواست طلاق را فراهم می‌نماید. حبس کردن زن در منزل، می‌تواند مصداق عسر و حرج باشد و از آن جهت عسر و حرج یکی از روش‌های حق طلاق از طرف زوجه است، دلیل مناسبی برای طلاق می‌باشد. طلاق به دلیل حبس زوجه از حیث طلاق به دلیل عسر و حرج در دادگاه‌های خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین زوجه این امکان را دارد تا دادخواست طلاق به جهت آن که زوج او را در منزل زندانی کرده است، به دادگاه تقدیم کند.

 مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده حبس زوجه در منزل

با توجه به این که حبس زوجه در منزل، رفتاری مجرمانه است، رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت مراجع قضایی کیفری خواهد بود. طبق قانون، رسیدگی به پرونده حبس کردن زن در منزل که بازداشت غیر قانونی محسوب می‌شود، در صلاحیت دادگاه کیفری دو می‌باشد. 

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=53253

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.