تاریخ : پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024
1

زن ولخرج، اگر همسرتان ولخرج است بخوانید

  • کد خبر : 52233
  • 23 خرداد 1403 - 11:20
زن ولخرج، اگر همسرتان ولخرج است بخوانید
«چرا زنم ولخرجی میکنه؟ چیکار کنم بتونه این عادتش رو ترک کنه؟»، «همسرم اون قدر ولخرجی میکنه که دیگه پولی برای خودمون نمیمونه»، «همسرم اعتیاد به خرید و خرج کردن پول داره» برخی از مردان این شکایت‌ها را درباره همسرشان دارند. اما چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟ با ما همراه شوید تا با راه کارها آشنا شوید.

«صبح من» با همسرداری: «چرا زنم ولخرجی میکنه؟ چیکار کنم بتونه این عادتش رو ترک کنه؟»، «همسرم اون قدر ولخرجی میکنه که دیگه پولی برای خودمون نمیمونه»، «همسرم اعتیاد به خرید و خرج کردن پول داره» برخی از مردان این شکایت‌ها را درباره همسرشان دارند.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، ولخرج بودن هم مثل خسیس بودن اشتباه است و می‌تواند مشکلات و بحث‌های زیادی را در زندگی مشترک ایجاد کند. اما چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟ اصلا ریشه ولخرج بودن به کجا برمی‌گردد؟ آیا چیزی مربوط به خلق و خو و شخصیت آن فرد است؟ درباره همه این مسائل در این مقاله صحبت می‌کنیم.

نشانه‌های زن ولخرج چیست؟

یکی از نشانه‌ها این است که گاهی در خانه‌تان وسایلی را می‌بینید که خودتان خریداری نکردید و نمی‌دانید اصلا کی خریداری شده‌اند. زمانی که از همسرتان می‌پرسید، او می‌گوید که به تازگی خریداری کرده است.

دومین نشانه این است که او همیشه فورا قبض‌ها را پرداخت می‌کند و اصلا تجزیه و تحلیل نمی‌کند که آیا حالا زمان مناسبی برای پرداخت کردن است یا خیر.

افراد ولخرج برای اینکه بتوانند خرج‌هایشان را مدیریت کنند و بتوانند بیشتر خرج کنند، ممکن است چندین حساب و کارت بانکی داشته باشند.

یکی از نشانه‌ها این است که همسرتان از شما زیاد خرجی می‌گیرد. مثلا ممکن است هر ماه چند میلیون پول از شما بخواهد، حتی اگر خودش هم شاغل باشد و درآمد داشته باشد.

همسرتان گاهی خریدهای بزرگ می‌کند بدون اینکه با شما مشورت کند و فکر کند آیا از عهده خرج و مخارج آن برمی‌آیید یا خیر. مثلا ممکن است وسایل خانه بزرگ و گران قیمت بخرد بدون اینکه با شما مشورت کند و از لحاظ مالی، وضعیت‌تان را بررسی کند.

افراد ولخرج عاشق خرید کردن هستند، به قدری که می‌گوییم آنها اعتیاد به خرید دارند. این افراد هر چقدر هم که خرید می‌کنند سیر نمی‌شوند، حتی اگر تمام پول‌هایشان تمام شود.

افراد ولخرج آن قدر خرج می‌کنند و وسایل مختلف می‌خرند که همیشه موجودی بانکی‌شان در حال کم شدن است و نمی‌توانند پس انداز داشته باشند.

به دلیل اینکه می‌داند اگر حساب و کتاب‌هایش را به شما بگوید، بحث و دعوا پیش می‌آید، اصلا دوست ندارد در این مورد با شما صحبت کند و شما را در جریان بگذارد. بنابراین هر موقع بخواهید در مورد مسائل مالی با او صحبت کنید، طفره می‌رود یا بحث را عوض می‌کند یا می‌گوید این یک موضوع خصوصی است و دوست ندارد در موردش با شما صحبت کند.

افراد ولخرج معمولا دوست دارند خودشان امور مالی زندگی را کنترل و مدیریت کنند تا همه چیز دست خودشان باشد و هر موقع که می‌خواهند خرج کنند. البته این یک ضرر و آسیب بزرگ به زندگی وارد می‌کند چون اگر همه مال و ثروت در دست فرد ولخرج باشد، او اصلا پس انداز نمی‌کند و برای روزهایی که لازم است نگه نمی‌دارد.

چرا همسرم ولخرج است؟

اگر تربیت خانوادگی به این صورت بوده باشد و پدر و مادرش هم این عادت رفتار را داشته باشند، کودک از آنها الگوبرداری می‌کند و یاد می‌گیرد و که در بزرگسالی خودش هم این گونه رفتار کند و ولخرج باشد.

یک سری از باورهای ذهنی در افراد، آنها را به سمت ولخرج بودن سوق می‌دهد. باورهایی مثل «زندگی دو روزه. از زندگی لذت ببر»، «خرید کردن لذت و آرامش به آدم میده و یه تفریحه»، «پول چرک کف دسته. هرچقدر میخوای خرید کن، بعدش پول میاد و جای خالی اش پر میشه»، «تا جوونی خرج کن» و… این باورهای ذهنی که از خانواده و محیط تربیتی فرد به او منتقل می‌شود، عادت‌های زندگی‌اش را ایجاد می‌کند.

طرحواره‌هایی مثل شکست و نقص و شرم می‌تواند باعث اعتیاد به خرید شود. افراد دارای این تله‌ها، احساس کمبود، حقارت و شکست خوردگی درونی دارند و به جای پذیرش و حل این مشکلات، به جبران افراطی این تله‌های ذهنی روی می‌آورند یعنی می‌خواهند با رفتارهای مختلف، قدرت‌نمایی کنند و این احساس ضعف را جبران کنند.

مثلا فرد برای جبران احساس ضعف خود و برای قوی و توانا نشان دادن خود، روی به ولخرجی می‌آورد تا نشان دهد که قدرت خرج کردن پول زیاد را دارد. یا بعضی از افراد روی به پرخاشگری یا رفتارهای جنسی خشن برای قدرت‌نمایی می‌آورند یا عمل‌های جراحی زیبایی زیاد و سنگین انجام می‌دهند اما چون این موارد راهکارهای درمانی نیست، حس شکست خوردگی درونی‌شان را درمان نمی‌کند بلکه آنها را در دردسرهای بیشتر نیز می‌اندازد.

اعتیاد به خرید هم یکی از انواع اعتیادهای رفتاری است که می‌تواند باعث ولخرجی شود.

افرادی که دچار بحران در طول زندگی خود می‌شوند و حس می‌کنند پیر شده‌اند، زشت و غیرجذاب و ناتوان هستند، برای جبران این احساسات و توانا و پرقدرت نشان دادن خود، رفتارهای افراطی و اشتباه انجام می‌دهند.

مثلا برخی از افراد در این زمان برای اینکه به خودشان ثابت کنند که هنوز جوان و جذاب هستند، خیانت می‌کنند یا همزمان با چند نفر وارد رابطه می‌شوند تا حس کنند هنوز هم برای سایر مردان یا زنان جذاب هستند و بقیه آنها را می‌خواهند، یا ممکن است شروع به انجام دادن خریدهای زیاد و سنگین بکنند برای اینکه به خودشان ثابت کنند پولدار و توانا هستند. پس درگیر شدن در این بحران‌ها هم می‌تواند یکی از دلایل ولخرجی باشد.

چطور با زن ولخرج برخورد کنم؟

چرا همسرتان بیش از حد خرج می‌کند؟ آیا قبل از ازدواج هم همینطوری بوده است؟ اگر از قبل همینطور بوده است، پس این موضوع برمی‌گردد به تربیت خانوادگی و تله‌های ذهنی او و ربطی به ارتباط با شما ندارد، اما اگر قبلا اینطور نبوده است اما بعد از ازدواج مدتی است ولخرج شده است، ممکن است دلیلش این باشد که در رابطه با شما، نیازها و خواسته‌هایش برآورده نمی‌شود و به احساساتش بها داده نمی‌شود، به همین دلیل او این هیجانات و احساسات را با خرید کردن زیاد برآورده می‌کند و ولخرجی می‌کند.

در این صورت باید مشکلات رابطه‌تان را حل کنید و رابطه‌تان را بهبود ببخشید تا این مشکل نیز حل شود. اگر نمی‌دانید نیازها و خواسته‌های همسرتان چیست، از او بپرسید. سوال کنید که چه کار می‌توانید بکنید تا نیازهایش برآورده شود و حس بهتری در این رابطه داشته باشد؟

برای حل این مشکل، نمی‌توانید با دعوا و بحث کردن پیش بروید یا از او بازجویی کنید که با این پول‌ها چه کار کرده. بهتر است از لحن خوب و محترمانه استفاده کنید و مشکل را حل کنید.

بودجه هر ماه‌تان را تعیین کنید و بنویسید که چقدر باید خرج کنید و چقدر باید پس انداز کنید. وقتی همه چیز نوشته شده و تعیین شده باشد، احتمال اینکه او هم به این قرارتان پایبند باشد، بیشتر می‌شود.

برای اینکه بتوانید عادات مالی خوب را در همسرتان ایجاد کنید، باید خودتان هم عادات مالی درست و خوبی داشته باشید و الگوی همسرتان باشید.

وقتی کارت بانکی همیشه همراه او باشد، دیگر خرج کردن را نمی‌توان کنترل کرد و شاید او میل داشته باشد تا آخر موجودی حسابش را خرج کند. بنابراین بهتر است از پول نقد استفاده کنید تا او هم از شما یاد بگیرد. به او بگویید که یک مدت یا برای همیشه، کارت‌های بانکی را کنار بگذارید. همیشه هر چقدر که می‌خواهید پول نقد از کارت‌تان بردارید تا همان قدر را خرج کنید و نه اینکه تا آخر موجودی کارت‌تان پیش بروید.

البته منظورمان این نیست که با لحن بازجویانه و سرزنشی با او صحبت کنید، اما حتما به او بگویید که خرید کردن زیاد یا ولخرج بودن، چه مشکلاتی را برایتان ایجاد می‌کند. مثلا یکی از مشکلات این است که دیگر تا آخر ماه، چیزی برای خرج کردن برای موارد ضروری باقی نمی‌ماند، خریدهای غیرضروری، فقط فضای خانه را اشغال می‌کند و فایده‌ای ندارد وقتی قرار نیست از آنها استفاده شود، پس انداز نمی‌شود، پس زمانی که بخواهید آن را برای شرایط بد و حساس خرج کنید، دیگر پولی نخواهید داشت و این شما را به دردسر می‌اندازد. برخی از افراد از مشکلات کارهایشان مطلع نیستند و لازم است شما آنها را مطلع کنید.

نوشتن خرج و مخارج روی کاغذ، باعث می‌شود حواس‌تان باشد که تا حالا چقدر خرج  کرده‌اید یا چقدر می‌خواهید خرج کنید و چقدر پول برایتان باقی مانده است. اگر به صورت نوشتاری همه چیز نوشته باشد، می‌توانید به همسرتان کمک کنید احساسات و هیجاناتش را کنترل کند.

اگر همسرتان زمانی که خوشحال است، به سمت خرید کردن زیاد می‌رود، با هم قرار بگذارید که وقتی خوشحال هستید و ممکن است به سمت ولخرجی بروید، به جای آن، کارهای دیگر و سالم‌تری را انجام بدهید، مثل جشن گرفتن دو نفره به شکل ساده، بیرون رفتن و قدم زدن و…

اگر این مشکل با راهکارهایی که ارائه دادیم حل نشد، می‌توانید با زوج درمانگران صحبت کنید تا این موضوع ریشه‌یابی و حل شود.

سخن پایانی

ولخرج بودن زن یا مرد، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر فرد از قبل از ازدواج هم فرد ولخرجی بوده باشد، نشان می‌دهد که این ویژگی شخصیتی و رفتاری، از دوران کودکی و محیط خانوادگی آمده است، اما اگر فرد بعد از ازدواج ولخرج می‌شود، نشان می‌دهد که احساساتش را نمی‌تواند به خوبی ابراز و تخلیه کند و نیازها و خواسته‌هایش برآورده نمی‌شود، به همین دلیل با ولخرجی و خرید کردن زیاد، سعی می‌کند خودش را تخلیه کند و از لحاظ هیجانی خودش را ارضاء کند.

بهتر است با همسرتان صحبت کنید و اهداف مالی ماهانه ایجاد کنید، در مورد عواقب ولخرجی با او صحبت کنید، با هم برنامه‌ریزی‌های مالی داشته باشید و خودتان هم الگوی او باشید تا رفتارهای مالی‌اش اصلاح شود. صبور باشید، هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر مشکلاتی در رابطه با همسرتان وجود دارد و یا او شکایت می‌کند که به نیازهایش پاسخ داده نمی‌شود، بهتر است برای بهبود رابطه‌تان تلاش کنید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=52233

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.