تاریخ : پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024
0

با زن شکاک چطور برخورد کنم؟

  • کد خبر : 50945
  • 15 خرداد 1403 - 16:20
با زن شکاک چطور برخورد کنم؟
اگر این اعتماد میان زن و مرد از بین برود، رابطه عاطفی هم دچار مشکلات زیادی می‌شود. البته گاهی با اینکه شخص هیچ کار اشتباه یا شک‌برانگیزی نکرده است، اما طرف مقابل به او شک دارد. این مورد به دلیل داشتن ذهن شکاک و تله‌های روانی است که باعث شک و تردید می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد زن شکاک توضیح بدهیم که چه دلایلی برای شک کردن وجود دارد و چه کار باید کرد؟ پس با ما همراه شوید.

«صبح من» با همسرداری: اعتماد داشتن به یکدیگر در رابطه عاطفی و زندگی مشترک بسیار مهم است، درواقع اعتماد پایه و اساس هر رابطه‌ای را تشکیل می‌دهد. اگر این اعتماد میان زن و مرد از بین برود، رابطه عاطفی هم دچار مشکلات زیادی می‌شود. البته گاهی با اینکه شخص هیچ کار اشتباه یا شک‌برانگیزی نکرده است، اما طرف مقابل به او شک دارد.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، این مورد به دلیل داشتن ذهن شکاک و تله‌های روانی است که باعث شک و تردید می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد زن شکاک توضیح بدهیم که چه دلایلی برای شک کردن وجود دارد و چه کار باید کرد؟

ارتباط بین اضطراب و شکاک بودن

افرادی که دائما مضطرب و نگران هستند و ذهن آشفته دارند، بیشتر دچار شک و بی اعتمادی می‌شوند. همه ما برخی مواقع دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم و این طبیعی است اما موضوع اینجا است که اگر این احساس دائمی و همیشگی باشد، ما را دچار شکاکی می‌کند و افکار منفی زیادی را به ذهن ما می‌آورد.

بنابراین مضطرب بودن با شکاک بودن مرتبط است. درواقع فرد مضطرب، بیشتر دچار شک و تردید می‌شود و فرد شکاک هم بیشتر دچار اضطراب می‌شود چون این افکار در مورد شک کردن به شریک عاطفی یا همسر، به ما تنش وارد می‌کند. به عبارت دیگر، شکاک و مضطرب بودن با هم ارتباط دو سویه دارند.

نشانه‌های شکاک بودن

  • حالت خصمانه و پرخاشگر داشتن با بسیاری از افراد چون می‌ترسید و گوش به زنگ هستید که ممکن است از شما سوءاستفاده کنند.
  • فکر می‌کنید در برداشت‌هایتان از حرف‌ها یا رفتارهای دیگران همیشه حق با شما است.
  • مدام به شریک عاطفی یا همسرتان شک می‌کنید که کجا می‌رود؟ با چه کسی صحبت می‌کند؟ خیانت می‌کند یا نه؟
  • ممکن است بخواهید گوشی‌اش را چک کنید یا او را تعقیب کنید یا جیب‌هایش را بگردید.
  • او را کنترل و محدود می‌کنید و حتی اجازه نمی‌دهید با همکاران یا دوستانش در ارتباط باشد چون می‌ترسید از راه به در شود و خیانت کند.
  • هر خوبی که از او یا دیگران ببینید با خود فکر می‌کنید که انگیزه و دلیل پهان این رفتار چه بوده است؟ آیا او بعدا قرار است از شما چیزی بخواهد که جبران شود یا به شما خوبی و مهربانی می‌کند که بعدا بدی کند؟

دلایل شکاک بودن

کمبود خواب می‌تواند یکی از دلایل داشتن اضطراب و افکار منفی باشد که به دنبال آن شک و تردید به دیگری هم آشکار می‌شود. سعی کنید هر روز استراحت کافی را داشته باشید. شب‌ها ۸ ساعت بخوابید و در طول روز هم کمی چرت بزنید تا بدن‌تان انرژی لازم را داشته باشد و خسته نشود.

اگر فرد در طول روز هیچ فعالیت مفیدی نداشته باشد که انجام بدهد و دائما در اتاقش بنشیند و خیال‌پردازی کند و به افکار منفی‌اش پر و بال بدهد، مسلما دچار ذهن شکاک می‌شود. پس اینکه ما در طول روز با چه کارهایی خودمان را مشغول می‌کنیم بسیار مهم است.

گاهی اوقات طرف مقابل واقعا رفتار شک‌برانگیزی انجام می‌دهد و باعث شک و تردید شریک عاطفی‌اش می‌شود. مثلا در موبایلش عکس یک دختر را دارد و وقتی شریک عاطفی‌اش این را می‌بیند می‌گوید:«این دختر خاله‌ام هست.» در حالی که او می‌داند که این عکس یک دختر غریبه است و شریک عاطفی‌اش دروغ می‌گوید و یا انکار می‌کند. با این رفتارها، فرد اعتمادش را از دست می‌دهد و اگر رابطه را ادامه بدهد و در ظاهر او را ببخشد، احتمالا همیشه این شک با او خواهد بود.

افرادی که در گذشته تجربیات تلخی داشتند و از اعتمادشان سوءاستفاده شده مثلا خیانت دیدند، اگر آسیب‌های ناشی از سوءاستفاده و خیانت را درمان نکرده باشند، احتمالا در روابط بعدی هم دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به طرف مقابل اعتماد کنند و همیشه گوش به زنگ هستند که دوباره همان اتفاقات ممکن است تکرار شود.

اگر شخص در خانواده خود شاهد خیانت پدر و مادرش به یکدیگر باشد، در آینده با مشکل اعتماد کردن به افراد مواجه خواهد شد.

برخی از افراد آن قدر با افراد بدبین و منفی‌باف در ارتباط هستند که کم کم ذهن‌شان تغییر می‌کند و مثل آنها بدبین می‌شود.

برخی از افراد شکاک، اختلال شخصیت پارانوئید دارند که باید برای درمان این اختلال، تحت درمان روانشناس باشند.

اعتیاد به داروها یا مواد مخدر، می‌تواند منجر به شکاکی در رابطه شود. افرادی که مواد مصرف می‌کنند، ذهن‌شان از دنیای واقعی فاصله می‌گیرد و ممکن است دچار توهم شوند و هر لحظه برای خود تصویرسازی کنند که شریک عاطفی‌شان در حال خیانت یا سوءاستفاده کردن از آنها هستند.

وقتی فردی به آلزایمر مبتلا می‌شود، ناخودآگاه مغز او تغییر می‌کند و ممکن است فرد بی دلیل به دیگران شک کند. مثلا شک کند که نکند جواهراتش را کسی برده باشد چون یادش نمی‌آید که آنها را کجا گذاشته است.

چگونه ذهن شکاک را درمان کنم؟

شناسایی کنید که بیشتر مواقع چه زمانی درگیر افکار شک‌برانگیز می‌شوید؟ مثلا بیشتر این افکار هنگام خواب به سراغ شما می‌آید یا اول صبح یا زمانی که همسرتان از خانه بیرون می‌رود؟ وقتی که این موقعیت‌ها را شناختید، بعد باید سعی کنید برای این موقعیت‌ها فکری بکنید و تغییر دهید تا دچار شک و تردید نشوید.

افکارتان را به چالش بکشید و بررسی کنید که آیا این افکار منطقی هستند یا خیر؟ مثلا اگر وقتی همسرتان از خانه بیرون می‌رود، فورا ذهن‌تان به سمت خیانت کشیده می‌شود، از خودتان بپرسید که چه سند و مدرک معتبری وجود دارد که ثابت کند همسرتان الآن به جای سر کار رفتن، به خانه یک خانم دیگر رفته است؟ آیا مدرکی برای ثابت کردن این فکر دارید؟ سپس سعی کنید احتمالات دیگر را به خودتان یادآوری کنید تا ذهن‌تان آرام شود. مثلا ممکن است همسرتان به جلسه کاری رفته باشد، ممکن است به شرکت رفته باشد و… هر بار با هر فکری این کارها را انجام بدهید یا حتی می‌توانید این احتمالات را بنویسید و مرور کنید.

چرا این افکار را دارید؟ آیا به خاطر کمبود خواب و خستگی است؟ یا به خاطر خاطرات تلخ گذشته؟ اگر در رابطه فعلی‌تان به شما ثابت نشده است که همسرتان کار اشتباهی می‌کند، پس بدانید که این افکار نامعتبر است و به خاطر دلایل دیگری است که در این مقاله نیز توضیح دادیم.

گاهی اوقات ما برای خودمان کم کاری می‌کنیم یعنی به خودمان کمک نمی‌کنیم، بلکه آسیب هم می‌زنیم، اما اگر همین افکار را دوست صمیمی‌مان داشته باشد و برایمان تعریف می‌کند، او را آرام می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که این افکار اعتباری ندارند و اشتباه هستند. همین گفتگوی مثبت را با خودتان هم داشته باشید تا آرام شوید. فکر کنید در حال صحبت کردن و آرامش دادن به دوست صمیمی‌تان هستید.

با یک فرد آگاه و منطقی که به او اعتماد دارید در مورد افکارتان صحبت کنید. درد و دل کردن هم باعث تخلیه ذهنی شما می‌شود و به آرامش شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود یک فرد آگاه و منطقی چند راهنمایی هم به شما بکند.

اگر افکارتان را نمی‌توانید کنترل کنید و هر بار باعث می‌شوند افدامات اشتباه و مخربی را انجام بدهید، بهتر است هر چه زودتر با روانشناس بالینی صحبت کنید و راهکارهای تخصصی را دریافت کنید. در این زمینه می‌توانید از روانشناسان بالینی همیار عشق کمک بگیرید.

ورزش کنید، پیاده‌روی کنید، یوگا و مدیتیشن انجام دهید. این تمرینات بدنی و تنفسی به آرامش ذهنی‌تان کمک می‌کند.

هر روز استراحت کافی و با کیفیت داشته باشید و اجازه ندهید خستگی بر شما چیره شود و ذهن و جسم‌تان را بهم بزند.

اینکه به بدن‌تان چه غذاهایی می‌رسد، بسیار اهمیت دارد و روی عملکرد جسمانی و روانی‌تان تاثیرگذار است. با داشتن تغذیه سالم، می‌توانید عملکرد ذهنی خوبی داشته باشید و کمتر دچار مشکلات روحی و روانی شوید.

بودن در طبیعت و وقت گذراندن در آن به آرامش ذهنی‌تان کمک می‌کند. می‌توانید گاهی به تنهایی و گاهی با دوستان یا خانواده، به طبیعت بروید، گردش کنید و خوش بگذرانید.

زمان‌هایی که در خانه بی کار هستید را کم کنید و سعی کنید همیشه خودتان را با کارهایی که دوست دارید و لذت می‌برید مشغول کنید. این راهکار بسیار موثر به شما کمک می‌کند افکار منفی کمتری را به ذهن‌تان راه بدهید چون وقتی با کار لذت‌بخشی مشغول باشید، بیشتر لذت و شادی را تجربه می‌کنید. علاقه‌مندی‌هایتان را بشناسید و برنامه‌ریزی کنید تا در طول روز آنها را انجام بدهید.

چگونه با همسر شکاک برخورد کنم؟

اولین کار و بهترین کمکی که می‌توانید با شریک عاطفی یا همسرتان بکنید، این است که او را تشویق کنید که از روانشناس کمک بگیرد اما این موضوع را با آرامش و با جمله‌بندی درست مطرح کنید جون اگر دید خوبی نسبت به روانشناسان نداشته باشد، ممکن است عصبانی شود و بگوید:«مگه من دیوانه‌ام که میگی برم پیش روانشناس. چرا این حرف رو زدی؟» و باعث شود مقاومت کند و درمانش انجام نشود.

بهتر است از این جمله‌بندی‌ها استفاده کنید: «عزیزم بیا با هم بریم پیش روانشناس و ازش کمک بگیریم تا بتونیم به همدیگه اعتماد داشته باشیم و زندگی با آرامشی رو داشته باشیم.» یا «عزیزم من میخوام برم پیش روانشناس و بابت سلامت روانی‌ام ازش کمک بگیرم که حالم بهتر بشه. میشه خواهش کنم تو هم بیای و منو همراهی کنی؟» با این جمله‌بندی‌های مناسب و خوب ممکن است او هم تشویق شود شما را همراهی کند و درمان را شروع کند.

با افراد پارانوئید و شکاک نباید غیرمستقیم صحبت کنید چون متوجه منظور درست‌تان نمی‌شوند و باعث می‌شود سوءتفاهم اتفاق بیفتد و شک و تردیدهایشان تشدید شود. بهتر است حرف‌تان را واضح و مستقیم بیان کنید تا منظور را درست دریافت کند.

در لحظه‌ای که او شکاک و عصبانی است، نمی‌توانید با او بحث کنید و متقاعدش کنید که اشتباه می‌گوید یا اشتباه فکر می‌کند. بهتر است اجازه بدهید آرام شود و بعد با خونسردی با او صحبت کنید.

برای آرامش ذهنی‌اش او نیاز دارد کارهای آرامش بخش انجام بدهد. ممکن است انگیزه نداشته باشد یا همکاری نکند. به همین دلیل بهترین کار این است که شما هم این کارها را انجام بدهید تا او هم با شما همکاری کند. قطعا با این کار، هم کیفیت رابطه‌تان بهتر می‌شود و اعتماد، عشق و صمیمیت به رابطه‌تان تزریق می‌شود و هم سبک زندگی‌تان سالم‌تر می‌شود و به بهبود شرایط روحی و روانی همسرتان نیز کمک زیادی می‌کند.

مراقب سلامت جسمانی و روانی خودتان نیز باشید و تا شکاکی او باعث نشود شما هم بهم بریزید و سلامت روانی‌تان را از دست بدهید.

برای اینکه بیشتر بدانید که با همسرتان چگونه باید رفتار کنید تا مشکلات کمتری برایتان پیش بیاید، می‌توانید با زوج درمانگران همیار عشق صحبت کنید.

سخن پایانی

شک داشتن به شریک عاطفی یا همسر، هم به سلامت روانی ما آسیب می‌زند و هم به ارتباط‌مان، چون فرد شکاک احتمالا مدام دعوا و بحث می‌کند و تهمیت خیانت را به طرف مقابلش می‌زند، یا ممکن است کنترل‌گری کند، تعقیب کند، موبایل طرف مقابلش را چک کند و… همه این رفتارها آزاردهنده است و کیفیت رابطه را به شدت کاهش می‌دهد.

در این مقاله راهکارهایی را به شما ارائه دادیم تا ابتدا ریشه شکاکی‌تان را پیدا کنید و سپس آن را کاهش دهید، البته بهتر است در درمان آن، از روانشناس کمک بگیرید که در این زمینه متخصص است و می‌تواند بهترین کمک را به شما بکند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=50945

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.