تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
5

آیا در آغوش گرفتن کودکان محدودیت خاصی دارد؟

  • کد خبر : 23159
  • 23 مرداد 1402 - 13:40
آیا در آغوش گرفتن کودکان محدودیت خاصی دارد؟
یکی از بهترین رفتارهای والدین برای انتقال احساس صمیمیت به فرزندانشان، در آغوش گرفتن آنها است. آغوش درواقع نمادی از عشق و محبت است و به‌راحتی می‌تواند احساسات مثبت والدین را به بچه‌ها انتقال بدهد. در آغوش گرفتن، سطح بالایی از احساس صمیمیت را بین افراد به‌وجود می‌آورد و معمولا نشان‌دهنده وجود یک رابطه بینافردی مثبت است. 

«صبح من» با زندگی: بزرگسالانی که دارای فرزند هستند، حتما می‌دانند که نوزادان دوست دارند که در آغوش گرفته شوند، درحالی که بچه‌های خردسال هم از قرار گرفتن در آغوش والدین لذت می‌برند و حتی بچه‌های بزرگ‌تر هم به آغوش والدین نیاز دارند. اما آیا علم هم اهمیت در آغوش گرفتن بچه‌ها را ثابت می‌کند؟ 

چرا آغوش برای بچه‌ها و همچنین والدین مهم است؟ 

به گزارش صبح من، مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که آغوش والدین از جنبه‌های مختلفی برای بچه‌ها مهم است و حتی موفقیت تحصیلی کودکان و تقویت مهارت‌های خودتنظیمی در آنها به همین در آغوش گرفته شدن توسط والدین مرتبط است. یکی از مطالعات منتشرشده در Frontiers in Psychiatry نیز نشان می‌دهد که آغوش والدین حتی باعث می‌شود که بچه‌ها در طول زندگی خودشان انعطاف‌پذیرتر باشند. 

یکی از بهترین رفتارهای والدین برای انتقال احساس صمیمیت به فرزندانشان، همین در آغوش گرفتن آنها است. آغوش درواقع نمادی از عشق و محبت است و به‌راحتی می‌تواند احساسات مثبت والدین را به بچه‌ها انتقال بدهد. در آغوش گرفتن، سطح بالایی از احساس صمیمیت را بین افراد به‌وجود می‌آورد و معمولا نشان‌دهنده وجود یک رابطه بینافردی مثبت است. 

در آغوش گرفتن بچه‌ها توسط والدین می‌تواند در موقعیت‌های مختلفی انجام بگیرد: موقع سلام کردن، خداحافظی یا اساسا به‌عنوان نمادی از شادی در اوقات خوشحالی. پس هیچ قاعده مشخصی برای زمان در آغوش گرفتن بچه‌ها و دفعات این کار در طول روز وجود ندارد، بلکه همه‌چیز به غرایز والدگری انسان‌ها و تلاش آنها برای انتقال احساس عشق به فرزندشان بستگی دارد. 

آغوش چه مزیت‌هایی برای کودکان دارد؟ 

مطالعات مختلفی تا به امروز فواید و مزیت‌های در آغوش گرفتن بچه‌ها را اثبات کرده‌اند. آغوش به‌طور کلی برای همه انسان‌ها مهم است، اما برای کودکان اهمیت بیشتری دارد زیرا مغز آنها به‌طرز پویا و فعالی درحال رشد کردن است. بنابراین می‌توان گفت که آغوش به اندازه غذا، آب و سرپناه در زندگی بچه‌ها اهمیت دارد. 

از مزیت‌های عصب‌شناختی آغوش برای کودکان هم نباید غافل شد زیرا در آغوش گرفتن بچه‌ها با انتشار اکسی‌توسین در مغز آنها و سرکوب کورتیزول (هورمون استرس) همراه است. اکسی‌توسین احساس پیوند با افراد مهم در زندگی را به‌وجود می‌آورد، خلق‌وخو را تقویت می‌کند، احساس آرامش را افزایش می‌دهد و نوعی احساس امنیت خاص را هم به‌وجود می‌آورد. 

محققان می‌گویند که چندبار در آغوش گرفتن بچه‌ها در طول روز، احساس ایمنی و امنیت را به آنان انتقال می‌دهد، توانایی آنان برای یادگیری چیزهای جدید را بیشتر می‌کند و حتی در تصمیم‌گیری‌های مثبت کودکان و شکل‌گیری مهارت‌های اجتماعی در آنان نیز نقش دارد. به عبارت دیگر، هرچه مغز در دوران رشدش اکسی‌توسین بیشتری داشته باشد، از سلامت و استحکام بیشتری هم برخوردار می‌شود. 

در آغوش گرفتن بچه‌ها هیچ محدودیت خاصی ندارد 

هیچ عدد جادویی و خاصی به‌منظور تعیین دفعات لازم برای در آغوش گرفتن بچه‌ها وجود ندارد، درحالی که نیازهای عاطفی خود بچه‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. اما بچه‌های کوچک‌تر بیشتر به آغوش والدین نیاز دارند و بیشتر از مزیت‌های در آغوش گرفتن بهره‌مند می‌شوند.

برای مثال، نوزادانی که تماس مستقیم پوستی با بدن والدین را تجربه می‌کنند، از چنین مزیت‌هایی برخوردار هستند: گریه کمتر، تنظیم دمای بدن، افزایش وزن، مشکلات تنفسی کمتر و واکنش‌های قوی‌تر در سیستم ایمنی بدن. توجه داشته باشید که هرچه تماس بدنی نوزادان با والدین بیشتر باشد، روندهای رشد و تکامل بچه‌ها از نظر قابلیت‌های یادگیری، تنظیم روابط اجتماعی و برقراری پیوندهای عاطفی هم بهتر پیشروی خواهد کرد. 

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=23159

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.