تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
3

روش های ساخت سبدهای کاربردی با وسایل دور ریختنی

  • کد خبر : 21798
  • 08 مرداد 1402 - 15:40
روش های ساخت سبدهای کاربردی با وسایل دور ریختنی
بسیاری از ما در زمان بیکاری به این فکر میکنیم که چه کار سودمند والبته درآمدزا مادامی که در منزل هستیم میتوان انجام داد . دقت داشته باشید وقتی ذوق هنری داشته باشید و تلاش و حوصله را صرف کنید میتوانید به خواسته خود دست پیدا کنید ما این امکان را فراهم آورده ایم که با کوچکترین کارها میتوانید درآمدزایی و البته خلاق باشید.

«صبح من» با هنر در خانه: با کوچکترین وسایل های ممکن میتوان ایده و خلاقیت بخرج داد گاهی به این فکر کنید که زمانی که میخواهید وسیله ای را دور بریزید نمیشود آن را بعنوان یک ایده و خلاقیت جدید بکار گیرید؟ بسیاری از ما در زمان بیکاری به این فکر میکنیم که چه کار سودمند والبته درآمدزا مادامی که در منزل هستیم میتوان انجام داد . دقت داشته باشید وقتی ذوق هنری داشته باشید و تلاش و حوصله را صرف کنید میتوانید به خواسته خود دست پیدا کنید ما این امکان را فراهم آورده ایم که با کوچکترین کارها میتوانید درآمدزایی و البته خلاق باشید.

به گزارش صبح من، حال با این موضوع شروع میکنیم که میتوان با مقوا و کارتون های اضافه چه سبدهای کاربردی و زیبایی میتوانید درست کنید پس تا پایان با ما همراه باشید.

طرز ساخت سبدهای کاربردی و زیبا

از پارچه گلدار یک دایره به اندازه ای که تعیین شده ببرید. برای ظرف ماست یک بار مصرف به قطر ۵۰ سانتی متر.

از پارچه ساده همان اندازه را دوباره برای قسمت داخلی ببرید. دور تا دور دایره پارچه ای را کوک شلال بزنید.سر نخ را بگیرید و بکشید تا دور تا دور دایره چین بخورد و جمع شود. آستری را داخل ظرف بگذارید.

لبه دایره پارچه ای را برگردانید و به دور تا دور بدنه بچسبانید.

ظرف را وسط پارچه رویه بگذارید و با کشیدن نخ کوک دایره را جمع کنید.

فاصله بین رویه و بدنه را با پنبه پر کنید.نخ را بکشید و با چسب قسمت رویه را فقط داخل محل دوخت به بدنه بچسبانید.با یک تکه روبان یا قیطون این قسمت را تزئین کنید.

برای درب این سبد از الگوی دایره ای که به قطر سر بریدید به اندازه دو برابر قطر ببرید ، دور تا دورش را کوک شلال بزنید مقوا را وسط پارچه بگذارید و با کشیدن سر نخ جمعش کنید. یک گل مصنوعی یا تک گل قلاب بافی تزئین خوبی است برای روی این سبد.

نمونه دیگری از ساخت سبد با وسایل دورریختنی

حصیربافی به معنی بافتن رشته‌های حاصل از الیاف گیاهی (سلولز) به کمک دست و ابزار دستی ساده است که در طی آن محصولات مختلفی مانند زیرانداز ، سفره های حصیری ، سبد ، ظروف و … تولید می شود. حصیربافی همچنین شامل بامبو بافی ، مرواربافی ، پارچه بافی ، سبد بافی است. چیغ بافی در زیرمجموعه حصیربافی نیز گنجانده شده است با این تفاوت که در فرآیند بافت علاوه بر الیاف گیاهی ، از نخ پشمی رنگ شده نیز برای ایجاد الگوها و طرح های سنتی استفاده می شود.

سبدبافی و حصیربافی به گفته بسیاری از محققان قدیمی ترین صنعتی است که انسان پس از سنگ تراشی با آن آشنا شده است. این صنعت منشا صنایع دستی دیگر از جمله پارچه بافی ، گلیم بافی ، بامبو بافی ، سفال و سفال است.

نمونه های دیگری از ساخت سبد با الگوی متفاوت با مقوا

هنگامی که انسان هنوز با صنعت سفالگری آشنا نبود ، سبدهایی را که با گل و لای آتش میپخت تا فلزات مناسب برای مصارف مختلف مانند ذخیره آب را بدست آورد (انواع ظروف سفالی از دوران نوسنگی و مس ، آنهادر خود دارند یا فتیله هایی که احتمالاً به جای تار استفاده می شده اند ، و این نشانه آن است که ظروف سفالی از روش سبد بافی نشات گرفته اند.) گلیم بافی و فرش و انواع پارچه های سازگار با سبد بافی و حصیربافی بوده است.

قدیمی ترین نمونه های دستبافت مربوط به حدود ۶۰۰۰ سال پیش است ، در حالی که الگوهای حصیربافی موجود در آفریقا مربوط به دوران ماقبل تاریخ است. اگر بپذیریم که صنعت سفالگری در حدود ۱۰ هزار سال پیش پا به عرصه وجود گذاشته است.

سبدبافی و حصیربافی بیش از این دوره دارد. از سبدها در اندازه ها و شکل های مختلف به عنوان ظرف استفاده می شود و از حصیر برای پوشاندن کف و سقف استفاده می شود. در گذشته کفپوش روستاییان از حصیر ساخته می شد و امروزه استفاده از آن در بیشتر روستاهای ایران رایج است. حصیرهای ساخته شده در گیلان و دیگر مناطق شمال ایران دارای طرح های هندسی هستند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند.

ساخت حصیر با دست در مناطق مختلف ایران بسته به نوع مواد اولیه موجود متفاوت است. به عنوان مثال در نوار جنوبی ایران از الیاف نخل و در نوار شمالی ایران از ساقه برنج و گندم استفاده می شود. از طرف دیگر ، نوع استفاده از تجهیزات تولیدی از نظر شکل و اندازه بسته به نیاز ساکنان آن منطقه متفاوت است.

در استان اصفهان، حصیربافی در مناطق بیابانی و خشک مانند خور و بیابانک و نایین انجام می‌شود و مواد خام مورد استفاده الیاف نخل خرما است ولی در شهرستان نجف آباد برای بافت سبدهای حصیری از ترکه‌های نرم درختان یک ساله یا دو ساله استفاده می‌شود، سبدهای ساخته شده در نجف آباد، لوده نام دارد و کاربرد آن‌ها در حمل محصولات باغی و میوه است.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=21798

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.